Haderslev Kommune Teknik og Klima Kjeld Thrane Jannie Boysen Westergaard

Decembermødet

Haderslev KommuneTeknik og Klima Kjeld Thrane Jannie Boysen Westergaard

Kjeld Thrane og Jannie Boysen Westergaard

Vi har en stærk og seriøs konservativ byrådsgruppe i Haderslev, hvor vi er med i alle udvalg.

Jannie Boysen Westergaard er med i Teknik- og Klimaudvalget, der ofte har mange punkter med på vores møder i Kommunalbestyrelsen.

Det gør sig også gældende på december mødet.

Punkterne kan deles i 4 grupper:
*Grøn omstilling
*Erhvervsudvikling
*Planstrategi 2023
*Anlægsbevillinger

Indenfor Grøn omstilling har vi 2 solcelle projekter til behandling:
Overordnet set er det vigtigt for os at der er en god dialog med lokalområdet omkring energiprojekter uanset om det er vind-/sol- eller biogasenergi. Det kræver ikke at alle skal sige ja til det, men projektmagerne skal gøre sig umage for at tilpasse sig det enkelte lokalsamfund.

Det ene er igangsætning af pilotprojekt for solceller i Uldal, her vil vi være med til at sætte en forhøjet ramme til solceller. Dette bliver stort, men projektet ligger i Forsvarets støjkonsekvenszone vest for Skrydstrup. Projektet vil kunne levere energi til Flyvestationen og til et Power to X PtX anlæg ved Biogasanlægget i Bevtoft.

Det andet projekt er beslutning om igangsætning af udarbejdelsen af et kommuneplantillæg og en lokalplan for et solenergianlæg ved Kastvrå. Tidligere har der været 2 sammenhængende projekter i Simmersted og Kastvrå – hvor Kastvrå nu står tilbage. Her er det vigtigt for os at der afholdes et borgermøde, inden der træffes beslutning om udarbejdelse af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan.

Ved Erhvervsudvikling har vi 2 emner.

Lokalplan for Damparken er omsider nået til mål. Det har været en lang proces, hvor vi har påvirket beslutningerne og sikret P-pladserne på Wittenberg plads. Det grundlæggende arbejde med at tænke Damparken i 3 dele det bynære, den klassiske have og det lidt vildere har vi støttet fra starten. Den største diskussion har været omkring det bynære, der er affødt af afsøgningen om vi skulle give plads til en restaurant og om Wittenberg Plads skulle tømmes for P-Pladser. Vi er nu kommet frem til at pladsen omkring den nuværende iskiosk deles op i mindre matrikler med deraf følgende byggefelter. P-Pladserne på Wittenberg Plads har vi stemt om tidligere og fastholdt pladsen som P-plads i hverdagen, herefter besluttede et flertal en ændring i pladsens udformning med plads til en servicebygning – her var vi ikke med. Men vi accepterer flertallets beslutning. Vi kunne godt lide tankerne om at vende P-pladsen på borgervænget. Dette er desværre faldet, da de praktiske trafikafviklingsfaglighed kom ind over. Så vi stemmer for selvom vi ser et par knaster i planen.

Udviklingen af det tidligere sygehus, der nu bærer navnet ”Udsigten”. Beslutter endelig vedtagelse af kommuneplantillæg og lokalplan, som har været i høring i otte uger. I forbindelse med høringsprocessen er der afholdt to offentlige møder på stedet.
Udvidelse af erhvervsområdet ved Hammelev, så vi har mere attraktiv erhvervsjord til salg.

Ved planarbejde er det:
Høringsforslag i 8 uger til kommuneplantillæg og forslag til lokalplan for udvikling af et område en del af ”Kvicklys P-Plads” ved Jomfrustien til ny etagebebyggelse.

Samt forslag til Planstrategi 2023 har været fremlagt til offentlig høring i otte uger

Anlægsbevillinger.
Anlægsbevilling til Færger- og Havn, det hvor foreslås anvendt til køb og installation af 2 propeller (thrustere) til færgen, udskiftning af ventilation på færgen, renovering af kaj ved Aarøsund fiskerihavn, renovering af moler og molehoved Aarøsund, udskiftning af anoder i alle 3 havne samt renovering af broer på Aarø.

Anlægsbevilling på Jomfrustiprojektet på 27 mio kr. i 2024.